h1

Geen shin splints…

juni 18, 2021

Ondertussen is het een maand geleden dat ik stopte na 500m lopen.

Volgende dag naar de huisarts; diagnose shin splints. Dit maakte me niet happy.

Door met Katrien (kinesiste) te praten begon ik na te denken wat en vanaf wanneer ik zaken voelde. Zij sprak over mogelijke bloedklonter.
Ik voelde ook tintelingen in linkerbeen vnl bovenbeen; ook ‘s nachts.

Terug naar huisarts: toch geen shin splints en – gelukkig – ook geen bloedklonters. Wat dan wel? Komt het van de rug?

Bij de eerste dieptemassage werd duidelijk dat linkerkant volledig vastzit: kuit, hamstrings, bil. En week later werd ook de linkerknie aangepakt.

En nu?

  • steunzooltjes aangepast
  • na 3 dieptemassages is er vooruitgang. Ik kan nu al blijven praten terwijl ze me masseert 😂 . Er volgen nog sessies
  • kiné begeleidt met oefeningen voor kuiten, hamstrings, bil en knie

En op sportief vlak?

  • Na de 1,2km op de loopband bij podoloog (4 juni) mocht ik terug opbouwen. Van 2, 3, 4, 5 naar nu 6km
  • vorig weekend goed gefietst en gisteren terug gaan spinnen
  • de corestability werd uitgebreid met de kinéoefeningen en probeer ik minstens 3x per week te doen

Wat de oorzaak is dat linkerkant vastzit/-zat weet ik nog steeds niet.

Ik onthoud wel dat ik regelmatig bij osteopaat Fryges moet langsgaan en/of bij vriendin (en gezondheidsbegeleider) Els voor dieptemassage. Een onderhoudsbeurt dus 😉

Aan de doelen denk ik even niet. Ik ben blij terug te lopen en rustig te kunnen opbouwen. De conditie komt wel terug!

h1

Shin splints

mei 20, 2021

De titel zal sommigen al duidelijk maken dat dit geen goed nieuws is 😢.

Shin splints of scheenbeenvliesontsteking is een gevreesde blessure bij lopers. Gemiddelde genezingsproces duurt 72 dagen en wat nog belangrijker is… kans op hervallen is groot indien niet goed verzorgd (is dit niet zo voor alle blessures?).

Ik voelde al even dat het niet goed zat; linkerkuit heel gespannen. Ik had al wat stappen gezet:

  • afspraak is gepland om beentjes laten los te masseren
  • afspraak met podoloog Tom is geboekt: zijn mijn steunzolen nog goed? Moet ik ook in mijn wandelschoenen zooltjes dragen?
  • vorige week ging ik langs bij mijn osteopaat Fryges die mijn linker bekken mocht losmaken

Helaas… gisteren heb ik na 500m mijn loopje gestopt en aan mezelf toegegeven (zo gaat dat) dat het niet OK is en ik niet mag verder trainen.

Vanmorgen naar huisarts: deze bevestigde mijn vermoeden van scheenbeenvliesontsteking. Hij adviseerde rust en naar kiné voor oefeningen.

Oorzaak? Shin splints is een overbelastingsblessure. Dus kijk eens terug naar wat je de voorbije weken hebt gedaan en hoe er is opgebouwd. Dikwijls zie je het dan wel (te laat). Wat hen ik té veel gedaan?

  • Het lopen heb ik geleidelijk opgebouwd: 4 trainingen per week met langste afstand halve Marathon.
  • Daarnaast corestability: 3 keer per week
  • Laatste 2 weken kon ik eindelijk terug gaan spinnen: 1x per week.
  • Ben sinds april terug aan het wandelen (ts 4 en 9 km). Ik vermoed dat dit té veel was.

En uiteraard moet er naast de fysieke belasting ook gekeken worden naar het mentale, voldoende slaap,… Ik ben ervan overtuigd dat ook dàt impact heeft.

Gelukkig kon ik vandaag al een eerste keer bij kiné Wink terecht. Ze kennen me al van de revalidatie na de meniscusoperatie en mijn val met de fiets in 2019. En ze weten dus ook dat ze me (soms) wat moeten intomen.

We starten met 1 week totaal niet lopen, kleine belasting mag wel bvb. 2km wandelen of fietsen en zodra ik pijn heb: minderen in belasting. En nog geen specifieke oefeningen.
Volgende week zien we dan wel of beter (en hopelijk niet slechter).

to be continued…

h1

Evaluatie na 8 weken Fittlab online

februari 15, 2021

Begin december startte ik schema van Fittlab online. Ik kreeg, net als 25 anderen de kans om door studenten en Fittlab online een schema te krijgen voor 8 weken.

Het startte met een test eind november:

  • Planken
  • Pompen
  • Wall sit squad
  • Vertesprong
  • Dorsie flexie enkel (enkelmobiliteit)
  • Stabiliteit
  • Coopertest

Ik scoorde 3,8/5. Met uitschieters positief en negatief.

De trainingen startten week van 30 november tot begin februari: 3 looptrainingen (gepersonaliseerd aan de hand van de testen) en 2 HIIT-trainingen per week. De HIIT-trainingen werden ons via filmpje getoond. Doel: wekelijks 10 punten verzamelen door je trainingen af te werken én een gezamelijk doel over deze periode door voldoende kilometers bij elkaar te lopen/fietsen om in Caïro te geraken.

Wekelijks 3 looptrainingen dus:

  • Een intervaltraining: reeksen van 5x1minuut
  • Een continue training, zeg maar lsd
  • Een extensieve duurloop: met eerste helft traag en nadien minstens evenveel minuten tempootje hoger

Na 4 weken kregen we de vraag of (loop)schema OK was, te zwaar of te licht. Ik koos voor dit laatste want ik mistte de langere trainingen, en conditioneel zag ik het – volgens de Garminstatistiekjes achteruit gaan. Mijn nieuw schema werd wat zwaarder: de continue looptraining werd ineens 30′ langer’ de extensieve 15′ langer.

Ik was niet steeds even wild van de HIIT-trainingen. En bepaalde HIIT-trainingen moest ik simpel houden bvb. Lunges omwille van de knie. Mijn lichaam is wel straker geworden (ook door extra corestability).

De 8 weken trainingen zorgden dat

  • ik bleef trainen 
  • ik nieuwe dingen probeerde
  • ik – nog maar eens – besef hoe graag ik lang loop
  • voor het nodige puzzelwerk als er in de week meer dan 1u40′ op de planning stond
  • de competitiedrang nog eens getriggerd werd (jaja, ik haalde steeds mijn maximum punten per week)

Hertest tijdens de eerste week van februari.
Vandaag ontving ik mijn rapport: 4,1/5. Mijn sterke punten waren al uithouding en kracht in de benen, ook de core (buikspieren, rug) en het bovenlichaam behoren nu tot de sterke punten. De long jump sprong is nog steeds een ramp 😂 , maar minder van belang voor lange afstandsloper naar ’t schijnt. De enkelflexibiliteit is toch ietsie pietsie verbeterd.

Bedankt Mats, Briek, Brian, Myrthe! Ik wens jullie nog veel succes met de studies. Ik heb mijn drive alvast terugegevonden!

En nu? Na de 8 weken, ben ik zelf een schemaatje gestart met 4 looptrainingen. Ik doe nog enkele keren corestability per week en was ook al een Jump rope challenge gestart. Na 11 dagen (3x 1’30”) gestopt wegens last aan scheenbeen. En een blessure is me dit niet waard. Wekelijks haal ik het springtouw nog eens boven.

De goesting is dus helemaal terug! Ik besef weer maar eens hoe belangrijk sport, beweging en me fit voelen is voor mij!

h1

Dipje

december 11, 2020

Eind oktober zou ik de Smartathon (Halve Marathon) lopen. De trainingen gingen goed.

Tot half oktober… vrijdags nog al lopend de borstnummers gaan oppikken in Zaventem, zondags vriendin Ilka een stukje met de fiets begeleid tijdens haar 50km en toen was het precies op.
De week nadien voelde 5km als een halve Marathon… Hartslag nog Ok, maar vooral moe en geen zin. De Coronamoeheid had dus ook impact op het lopen 😢.

Ik zat vast tussen ‘luisteren naar mijn lichaam’ en ‘niet lui worden hé’ en ‘wat heb ik nodig om me goed te voelen (ontspanning, buitenlucht)’. Om een evenwicht te vinden, niet over mijn grenzen te gaan, ging ik op zoek naar schemaatje. Een houvast…

Ik startte met Sportrusten. Koos het schema voor de Marathon (zonder dit doel!): met als langste afstand 14km. Zo ging ik er dus niet óver. En het gaf ook verschillende soorten trainingen; 4x per week.
Al na 2 weken merkte ik vooruitgang en vooral… ik voelde me beter; voelde me niet meer triest dat ik geen 2u liep.

Ik had ook, via de oudste zoon van mijn nicht Inge, de kans om me gedurende 8 weken te laten begeleiden door Fittlab.
Ik kreeg wat testjes voorgeschoteld en mocht (voor het eerst!) een Coopertest doen.
Op basis hiervan kreeg ik een loopschema met 3 trainingen per week. Daarnaast krijgen we elke week een filmpje met HIIT training; die we best 2 keer per week doen.
Vorige week dinsdag startte ik met deze trainingen (ter vervanging van het Sportrusten). Het lopen is aan zéér traag tempo als ik me aan de voorgestelde hartslagzone houd. De HIIT trainingen vallen iets zwaarder dan verwacht. Benieuwd hoe snel ik vooruitgang zal zien via deze begeleiding.

Het belangrijkste is: ik blijf sporten en ontdek nieuwe manieren om te trainen.

Morgen mag ik 75’ rondhuppelen en dat doe ik nog eens samen met Valentijn. Ik kijk ernaar uit!

h1

Postponed

oktober 21, 2020

Ik had in deze rare tijden toch een doel gesteld.

Gisterenavond kregen we het nieuws dat deze wordt uitgesteld.

Dit lijkt ook de meest correcte beslissing!
Lopen is fijn… Gezondheid primeert!
Ik zou niet ontspannen hebben kunnen lopen in deze omstandigheden.

Dit weekend hoop ik wel een Halve Marathon te lopen; weliswaar niet aan wedstrijdtempo.

Ik blijf nog rondhuppelen 😉 vooral omdat ik het graag doe!

h1

Een doel…

september 13, 2020

Al bij al lukt het beter dan verwacht om te trainen zonder concreet doel. Een eigen schemaatje met 3 weken de kilometers opdrijven en dan een rustweek is een goede houvast.

En dan kreeg ik vorige week op 1 dag 2 keer de vraag naar een Marathon… En steeds geef ik het antwoord “tja, na de meniscusoperatie van vorig jaar, zal dat er niet meer inzitten”.

Ik krijg het toch niet uit mijn hoofd. En neem mijn trainingen van de marathon Valencia erbij. Wikken en wegen… een Marathon vraagt veel; en – mezelf kennende – wanneer zal ik tevreden zijn?

Ik beslis niet voor de Marathon te gaan. Ik schijf me wel in voor de Halve Marathon georganiseerd door Smart Sport op 25 oktober. Dankjewel Kristin voor de tip!

De afstand is geen probleem; aan de snelheid moet gewerkt worden. Schemaatje is aangepast; met mijn lievelingstrainingen: interval 😉 .

Vandaag , na onze lange duurloop, schreef ook Bart zich in voor deze Halve Marathon / Smartathon.
Ook iets voor jou?

h1

Leven in tijden van Corona

juli 28, 2020

Als we begin dit jaar nog grapjes maakten over dit virus, dan beïnvloed dit nu ons dagelijks leven.
Zaken die we als evident beschouwden, zijn dit nu niet meer; worden teruggeschroefd.

Tijd om bewust even stil te staan…

Ik heb het geluk ❤

  • dat mijn naaste familie, vrienden en ikzelf OK zijn
  • mijn geliefden dichtbij zijn
  • er meer Q-time is
  • te kunnen blijven sporten (lopen, wandelen, fietsen)
  • te kunnen werken; thuis en af en toe op kantoor
  • te genieten van de natuur vlakbij

De planning 2020 is al lang niet meer hoe het voorzien was.

  • De 1000km Kom op tegen Kanker was op een andere manier.
  • De Semi De Paris is nog eens verschoven naar 18 oktober. Ik ben blij dat ik zelf nog de mogelijkheid krijg om uit te stellen naar een later event. Ik wil nu echt niet tussen de massa zitten.
  • Vakantie? Voor mij is vakantie voornamelijk rust hebben; fysiek én mentaal. En de dingen doen die je graag doet met de mensen die je graag ziet. Dat kan toch nog?

Hoe ‘overleef’ ik als sporter?
Als ik vroeger steeds een concreet doel nodig had, is dit er niet. Wel heb ik voor Bart en mezelf een basis loopschema gemaakt: 3 weken opbouwen en dan een rust(igere) week. Ook zo verleg ik grenzen 😉

Corona-tijden…is even ‘back-to-basics’. Wat betekent dit voor jou?

Take care!

h1

1000km Kom op tegen Kanker 

mei 21, 2020

Van de plannen die voor 2020 gemaakt werden, komt er weinig in huis.

De Semi de Paris werd last-minute geannuleerd. Toen (1 maart) wat verbaasd, enkele weken later zaten we zelf in lockdown door COVID-19. Nieuwe datum van de Semi is 6 september: benieuwd of dit zal doorgaan?

Het andere doel dat gepland was: de 1000km Kom op tegen Kanker. Ik zou voor het eerst zelf 125km fietsen, naast vrijwilliger te zijn tijdens dit event.

In maart deed ik wekelijks een toertje rond de 60 km. Bedoeling was dit geleidelijk op te bouwen. Toen volgde – zeer begrijpelijk – de annulatie van dit warme event in mei. Dit betekende dat ik geen fietstrainingen meer inplande, en fietsen enkel diende om me te verplaatsen van A naar B.
Begin mei definitieve annulatie voor 2020. Lap!
En plots vorige week de melding dat we de 1000km virtueel konden rijden.

Vrijdag werd dan binnen ons team KBC B-Strong de vraag gesteld: doen we mee virtueel? Dit betekent dat je met je team over de periode van 18 – 24 mei 1000km bij elkaar fietst.

Ik zat met een dilemma… Mijn uitdaging was 125km fietsen op 1 dag; in peloton en aan 24km/h. Als ik die 125km spreid over enkele dagen, is de uitdaging weg. Dat vind ik niet correct naar mijn sponsors.

Enkele whatsapp- en messenger berichten later besloot ik de uitdaging aan te gaan: ik zou – zoals gepland – donderdag 125km fietsen!
Zaterdag fietsen Bart en ik 75km: het zal mijn langste training zijn. Mijn loopconditie en karakter zullen me naar die 125km moeten duwen.

Ik blijf wel met enkele vragen zitten:

  • Zal de linkerknie het houden? Vorig jaar werd ik immers geopereerd aan meniscus.
  • Hoe reageert de elleboog? Want zo lang druk op rechterarm/elleboog heb ik sinds de val niet gehad
  • Ik zal rond de 6u fietsen. Mijn langste prestatie (Marathon Firenze) duurde 4u06. Hoe verteer ik dat?

Ik stippel een route uit: met een ommetje naar Bart en dan samen een grote toer.

Gisterenavond leg ik alles klaar: drinkbussen, fietscomputer, zonnebril, helm, kledij, … De fiets mag zelfs voor een nachtje in huis ipv in tuinhuis.

Wekker om 5u45, wat eten, drinkbussen klaarmaken en nog even tijd voor een knuffel aan de poesjes.
Tegen 6u30 vertrek ik richting Tremelo. Nu is het nog frisjes maar het belooft warm te worden. Dus korte broek, en wat laagjes voor het bovenlichaam.

Het gaat goed. Dit toertje had ik dinsdag uitgeprobeerd dus ik kende mijn weg – niet onbelangrijk 😉

Tegen 8u kom ik toe bij Bart. Iets voor op schema. Truitje uit, drinkbus bijvullen, een plasje doen en als mijn voorste band is bijgepomt zijn we weg.

Het uitgestippelde parcours heeft Bart op zijn Garmin staan. Ik heb de fietsknooppunten nog op een briefje staan ter controle.

Het is een mooie route, groene wegen. Tempo zit goed en hartslag blijft – voorlopig – in laagste zone.

Na een heel stuk langs het water in Berlaar en ruim 68km op de teller, nemen we een korte pauze: tijd voor een Grany, drinken. De mouwtjes gaan uit en nog even terug insmeren met zonnecrème.

Een beetje later komen we een rowingbiker tegen… jaja: niet de trap beweging, maar de roeibeweging duwt deze ligfiets vooruit. Amai, lijkt mij ‘heavy’.

Dichter naar Mechelen wordt het drukker; ook vele fietsers in groep. Zouden zij ook voor Kom op tegen Kanker fietsen?

In Mechelen zelf is het wat draaien en keren en lijkt alsof we de weg even kwijt zijn volgens de Garmin. De fietsknooppunten zitten nog goed en wat later terug op route.

Ik zit ondertussen rond de 90km. Conditioneel alles nog goed (hartslagzone 2), ook de beentjes zijn nog niet moe. Enkel de rug vraagt af en toe om andere positie aan te nemen. En ik voel aan rechterbil een schuurwonde opkomen 😦

Ik weet ondertussen dat het me zal lukken! En ja.. ik kan het niet laten om naar de tijd te kijken. Initieel had ik 5u41 in mijn hoofd – gemiddelde van 22km/h. Daar zal ik wel onder zitten als het goed blijft gaan.

Vanaf nu kan ik echt aftellen. Mijn Garmin-horloge en Elemnt Bolt fietscomputer hebben evenwel niet dezelfde afstand. Ik wil zeker zijn dat ik er 125 doe, dus de Elemnt Bolt is bepalend. Deze stroomt ook door naar Strava.

Ondertussen op bekend terrein, zodat Bart kan begeleiden om tot de correcte afstand te komen.

Na 125,3km en 5u34’15” fietsen komen we terug aan in Tremelo.
Superblij dat ik dit gedaan heb! Grenzen verlegd en eigenlijk nog niet zo moe.

Dikke merci aan mijn schatti die me de laatste 91km vergezelde.
Bedankt aan mijn sponsors en supporters, mijn teamleden van KBC B-Strong: you made me do this!

Het bedrag van ons team KBC B-Strong wordt ook dit jaar naar Kom op tegen Kanker gestort. Ik ben heel blij dat ik mijn bijdrage heb kunnen leveren!

h1

Semi de Paris: annulé

februari 29, 2020

Tevreden over de Halve Marathon van Etten-Leur, zochten Bart en ik een nieuwe uitdaging voor het voorjaar.
Rekening houdend dat we vanaf maart switchen naar het fietsen, kozen we opnieuw voor Semi de Paris.
We konden ook Thomas overtuigen, die – in voorbereiding voor Halve Iron Man Zell-Am-See zo een eerste Halve Marathon zou lopen.

De voorbereidingen gingen vrij goed; al deed ik geen snelheidstrainingen. De afstand mag geen probleem zijn; zeker niet na de Natuurloop van Lier; tempo was de vraag.

In 2017 liep ik de Semi de Paris in 1u44’00”. Toen in voorbereiding voor Marathon Düsseldorf.

Vrijdagnamiddag vertrokken we met trein/TGV naar Parijs. Dat zou stuk sneller gaan dan met auto. Zo konden we vrijdagavond nog naar de expo om ons borstnummer en t-shirt op te pikken.
Nadien naar hotel en iets gaan eten.

Zaterdagochtend gaan Bart en ik 20’ loslopen en zo ook ineens start verkennen.
Ons hotel ligt op 1,7km van ‘mijn’ start (wave van 9u15). Bart en Thomas starten iets verder, om 10u10.

Na douche en uitgebreid ontbijt, samen met de jongens de stad in: Eiffeltoren, Champs Élisée, Galerie de la Fayette,..

Terug onderweg naar het hotel krijgt Thomas bericht van zijn mama: Semi de Paris is afgelast 😳

Ik check Facebook van Semi de Paris en lees idd de communicatie.

Spijtig maar niets aan te doen.

Straks planning voor morgen bespreken, maar lopen gaan we zeker doen, al zal het geen Semi de Paris zijn.

h1

Natuurloop Lier

februari 15, 2020

Te nat, te koud, te veel wind,… daarom enkele natuurlopen van dit seizoen geskipt.
Vandaag trok ik wél naar Lier voor de 25km.

Niet als wedstrijd… de afstand op zich zou al een uitdaging zijn.
Het is nog van in de voorbereiding voor najaarsmarathon 2018 (!) geleden dat ik die afstand liep. Nadien kwam het gesukkel met achillespees, knie…

Ik ben dus heel blij dat ik vandaag terug deze afstand loop.
Vorige week vrijdag liep ik 24km op training, dus met wat andere lopers erbij zal die kilometer extra ook wel lukken, zeker?

Goed op tijd vertrokken want ik moest me nog inschrijven.
Zachte temperaturen dus – jaja – korte broek en t-shirt werden uit de kast gehaald.

Fijn om terug wat bekenden te zien – zeker als je er een tijdje uit bent.

Start van de 25km om 13u30 op de piste. Ik wou tempo tussen de 5’30” en 6’ per kilometer lopen. Die ‘bekenden’ gingen allen voor een (veel) sneller tempo.

Het risico was er dus om toch snel naar wedstrijdmodus te switchen als ik geen compagnie vind.
Dus tijd per kilometer goed opvolgen.

Km 1 toonde 5’17”. Oeps! Beetje te snel. Na 2 km sluit ik aan bij meisje en vriend: zij willen 5’30”/km lopen. Er is een match 🙂 !

Er kan ook nog gebabbeld worden; het voordeel van niet voluit te gaan.
Bij de drankpost stoppen zij even, maar halen me steeds terug bij.

Vanaf kilometer 12 begint de fun: wind tegen. Hartslag hierdoor 10 slagen hoger.

Ik kies er toch voor om tempo te behouden; ja zelfs ietsie pietsie te versnellen.

En dan begin ik te rekenen naar eindtijd. Zou ik onder de 2u15’ kunnen finishen (gemiddeld 5’24”/km)?

Het is aftellen, maar ik blijf ook lopers inhalen. Sommigen stappen en probeer ik aan te moedigen te lopen. Een enkeling steekt mij voorbij.

Na wat draaien (en niet steeds volledige wind tegen), is het de laatste kilometers wel stevig.

Op de piste kan ik nog 2 man inhalen. Ik finish in 2u13’37” voor 25,18km (gemiddeld 5’18”/km); gemeten met mijn Garmin.
Officiële uitslag

Heel tevreden! Ik houd ervan grenzen te verleggen… die van de 25km vandaag.
Bovendien vrij constant gelopen met geen verlies aan snelheid naar einde toe en/of door de wind.

En nu afbouwen zodat ik binnen 2 weken uitgerust aan de start sta van Halve Marathon Parijs!