h1

Lentejogging

april 2, 2017

Jogging georganiseerd door eigen club (JC Veltem), in ‘mijn’ loopgebied, en passend in mijn Marathonschema. Yep: vandaag tijd voor een Halve Marathon.

ik liep hem eerste keer in 2014 – in voorbereiding Marathon Luxemburg. Vorig jaar en nu dus een derde keer.
Omdat ik nog niet veel heuveltjes getraind had, koos ik er dinsdag voor om dit wél te doen tijdens mijn lange duurloop. Dit gaf me wat meer vertrouwen.
Anderzijds wist ik niet welke impact de trainingsweek zou hebben op deze wedstrijd.
Ik hoopte op een tijd van 1u45′; of beter ik weet dat ik ontgoocheld zou zijn als het minder goed ging.

Het was warm vandaag; dat voelde ik vanmorgen al. En hoe ga ik dit verteren?

Rond 14u vertrokken Bart, Valentijn en ik van bij mij thuis te voet naar de Warot; place to be voor vandaag.
Bart was ingeschreven voor de 10,5km; Valentijn voor de Halve Marathon. Die liep hij al eens 2 jaar geleden (1u57); maar dit jaar had hij minder (consequent) getraind. Uitlopen was zijn doel, zei hij.

De start voor de 10,5km, de aflossings Halve Marathon en de Halve Marathon was samen om 14u45. Iets te veel naar mijn goesting.
De Halve Marathon is 4 rondes van een dikke 5km; met na 4km een klimmetje op onverharde weg. Ook in het begin is er een stuk onverhard. Niet echt mijn ding; geen mij maar asfalt.

De eerste ronde was moeilijk; veel te warm en kortademig; alsof ik last had van de pollen. Aan het spoor; na een dike 2kilometer, loop ik Valentijn en Jeroen voorbij. “Awel, ik dacht dat je rustig ging lopen? Je bent meer dan 12km/h aan het lopen”. En ik ging ze voorbij. Achteraf zei Valentijn me dat hij niet beseft dat ze zo snel waren aan het lopen.

Bergop viel nog mee. De training van dinsdag had zijn effect niet gemist.

De 2e ronde wat minder druk; maar de zon maakte het zwaarder. Bij de waterposten neem ik bekertje om over mij te kieperen.
Tempo bleef mooi onder de 5’/km; enkel in bergop net niet.

Halfweg…nog 2 rondes te gaan. Kan ik het volhouden? Derde ronde wat nattigheid: een muggepiske , maar hierdoor en met wat wolken was de warmte minder te voelen. Als ik doorkom aan finish voor 3e keer en mijn laatste ronde Inga, zie ik 1u16′. Wat rekenwerk (niet zo evident tijdens het lopen) geeft me vertrouwen om mijn doelstelling te halen. En wat is nu een ronde van 5km als je die al 3 keer gedaan hebt?

De laatste ronde is aftellen en je weet al goed wat er komt; waar het zwaarste stuk is. Ik slaag er toch nog in een vrouw in te halen (Tja…competitiebeestje?). Bart staat al klaar om te filmen als ik de laatste keer naar boven loop. En wat later voor de finish.
Ik finish in 1u42’20” voor 21,2km (tijd en afstand gemeten met mijn Garmin). Officieel blijkt het 1u42’08” te zijn.
Zeer tevreden en vol moed voor Düsseldorf! Nog 4 weken…

Valentijn finishte in 1u58′ en hier is mama coach (en hij ook) blij mee. Zijn volgende doel: 20km Brussel.

Geef een reactie

