h1

Jubileumjaar

juli 5, 2017

Velen kennen me als een Marathonloopster. Deze blog is immers ontstaan toen ik al enkele Marathons gelopen had en de bestemmingslijst voor mijn Marathonverslag té groot werd.

Nooit heb ik het verhaal helemaal verteld; hoe mijn passie voor het lopen gegroeid is. Speciaal, omwille van dit jubileumjaar, haal ik enkele herinneringen op.

  • 15 jaar geleden startte ik met lopen
    • Eind 2002 pak ik het schema Start2Run van Mieke Boeckx om samen met 2 collega’s na 10 weken 5km te kunnen lopen.
      Eén maal per week liepen we samen. Daarnaast een training in het weekend en eentje op woensdagnamiddag tijdens de jongens hun voetbaltraining. Zo kwam ik in contact met Johnny: voetbaltrainer van Maarten, én bestuurslid van de plaatselijke joggingclub (JC Veltem).
      Tegen het einde van het voetbalseizoen hadden Johnny en ik enkele andere voetbalmama’s kunnen overtuigen een Start2Run te doen. Onze eerste reeks “Leren Lopen”, onder begeleiding van Johnny en mezelf startte 3/06/2003 met 13 vrouwen en 1 jongen. Ja hoor, ik heb het lijstje nog 🙂

    • Een beetje later sloot ik me aan bij JC Veltem. En al snel werd ik opgenomen in het bestuur.
      Er volgden nog vele reeksen “Leren Lopen”, soms met 70 starters.
      De club groeide, en ik genoot om mijn passie voor het lopen over te brengen, om dingen te organiseren (Lentejogging, samen naar de Eindejaarscorrida in Leuven, …), nieuwsbrief te schrijven, de website mee uit te tekenen, mensen bij elkaar te brengen,…
      Maar het bestuur en voorzitterschap vraagt tijd. Die tijd om gezin, werk, familie, huishouden, trainen en vrienden te combineren, was er op een bepaald moment niet meer. En dan moet je keuzes maken! In september 2009 nam ik afscheid als voorzitter van JC Veltem. Maar de club ligt me nog steeds nauw aan het hart!

    • Door de club begon ik deel te nemen aan joggings.
      De Aardbeienjogging in Wezemaal (nu Jeezekesloop) op 13 juni 2004 was de eerste jogging waar het hele gezin de 3km liep. Ik liep deze toen in 15’25” en was hierdoor (als enige keer) laatste van ons gezin.
      In het begin hield ik de uitslagen (die je toen meekreeg na de wedstrijd) bij. Dit werd al snel te veel. Overgeschakeld naar .xls voor alles van de trainingen, wedstrijden,… Herkenbaar?

      En er volg(d)en nog joggings, deelnames aan Criterium, podia, posts op forum http://www.joggings.be (nu geëvolueerd naar Facebook-groepen zoals “Keep on Running”), en vooral veel toffe loopvrienden. Want als loper maakt het niet uit welk beroep je doet, met welke auto je rijdt, of je snel of traag loopt. We delen een hobby/passie!

    • Die verbondenheid vind je extra terug bij Run to Walk Again, Loop naar de Maan, Levensloop, Sponsorloop ALS,… Unieke ervaringen die ik voor geen geld van de wereld zou willen missen!


  • 10 jaar geleden liep ik mijn eerste Marathon
  • Op 14 oktober 2007 liep ik mijn eerste Marathon in Brussel.
    Ik kon toen niet inschatten hoe dit mijn leven zou veranderen…
    Hoe ik mezelf (beter) zou leren kennen; (nog) bewuster met alles zou omgaan.
    Marathonlopen is voor mij een mix van:

    • Discipline: schema volgen en vinkjes kunnen zetten als de training is afgewerkt, vroeg opstaan op warme dagen, trainen in verschillende weersomstandigheden,…
    • Motivatie: een Marathon lopen doe je niet omwille van een weddenschap,…maar enkel voor jezelf! En als er een wil is… Zo verbaasde ik mezelf door de Marathon Valencia te lopen na slechts 7 weken opbouwen van 10km naar de Marathon.
    • Steun van je omgeving: een Marathonvoorbereiding vraagt veel tijd. Het is puzzelen om dit te combineren met je gezin, werk,… Onderschat dit niet. Om een idee te geven: mijn gemiddelde Marathonvoorbereiding loopt over 12 weken en is goed voor 1.000 loopkilometers
    • Respect voor je lichaam: core-stability, krachttraining, regelmatig bloedonderzoek, maar vooral: luisteren naar je lichaam! Er is niemand die je lichaam beter kent dan jij zelf.
    • Evenwicht: tussen trainen en rusten, mentale en fysieke training/rust
    • Ervaring: ook al loopt het niet steeds vlot; je bent steeds een ervaring rijker en kan hier werkpunten uithalen.

    Ik mag me ondertussen een ervaren Marathonloopster noemen. Ik startte 16 Marathonvoorbereidingen. Voor Hamburg (2015) moest ik spijtig genoeg passen wegens een blessure.
    Ik stond dus 15 keer aan de start van een Marathon; elk met een eigen verhaal:

    Toppmomentjes:

    • Marathon Berlijn 2009: enkele weken na het overlijden van mijn zus, loop ik voor het eerst onder de 3u15′. Wat had ik haar hier graag bij gehad!
    • Marathon Rotterdam 2011: ik win de Facebook-wedstrijd en mag mee met de toppers
    • Marathon Lier 2012: ik word Belgisch kampioene in mijn leeftijdscategorie
    • Marathon Eindhoven 2012: na een moeilijke periode, wil ik bewijzen dat ik nog onder de 3u15′ kan lopen. Ik loop mijn besttijd: 3u10’57”


  • Ik doe er nog wat jaartjes bij
  • Ik ben nog niet uitgepraat 😉
    Ik wil (nog) meer rekening houden met gezonde en de juiste voeding i.f.v trainingen.
    Ik sta open om te leren over nieuwe tendenzen bvb. sportrusten, letten op ademhaling, sportaccupunctuur,…
    En ik blijf genieten om anderen te begeleiden naar hun doel. Heel benieuwd dus hoe de komende maanden zullen verlopen om samen met Valentijn te lopen/trainen voor Marathon Firenze.

    Deze blog is dus lang nog niet aan zijn laatste post 🙂 !

17 reacties

  1. Geweldig wat je allemaal al gedaan hebt! Veel succes alvast in Firenze!!


  2. Je bent een topper. We delen een passie, meer jij bent nog VEEL minutieuzer in je voorbereiding dan ik.
    En 3.10 ga ik nooit lopen, maar dat deert niet. Telkens trachten te verbeteren. Puntjes in de voorbereiding. En telkens jezelf uitdagen om een beetje sneller te gaan (hoop nu in Eindhoven op 3.19, maar dat wordt zware uitdaging want 9 min. er af).
    Veel succes in Firenze. Benieuwd naar Valentijn zijn eerste!


    • Merci Koen! Ik weet dat mijn verhalen na de Run to Walk Again de goesting voor je eerste Marathon hebben aangewakkerd. En kijk nu…ook voor jou is het al een verslaving geworden.
      En wat die tijd betreft: niet te veel op focussen; net dàn gaat het meestal goed. Succes met de voorbereiding voor Eindhoven!


  3. Proficiat Katrien!
    Blij dat ik je heb leren kennen!
    Succes ook voor Valentijn!👍


  4. Prachtig verhaal Katrien, eentje waarvan ik een deel van nabij heb meegemaakt en waar ik héél vaak aan terug denk. Nog veel succes in de toekomst, geniet van je voorbereiding en wedstrijd met Valentijn en weet dat ik je blijf volgen …;-)


    • Dan zal je een aantal zaken ook nog wel herinneren. En zoals ik lees; ook met een warm gevoel. Dat doet me plezier.
      En het verhaal is nog niet af hé… Blijven lezen dus.


  5. Mooi verhaal al Katrien. En fijn dat je blijft schrijven, dat het verhaal nog lang niet af is. Ik blijf lezen in ieder geval, je inspireert en motiveert!


  6. Superleuk en boeiend om te lezen. Ik blijf je volgen. Vool succes bij je volgende maraton samen met Valentijn. Ikzelf ben nu ook mijn zoon aan het begeleiden naar zijn eerste maraton. We gaan Eindhoven doen in oktober. En ik geef toe, dat doet iets met papa of mama. Ik kijk er enorm naar uit. Voor mezelf is het de zevende maraton. Er is dus ook al wat ervaring dat gedeeld kan worden.


    • Super dat ook jij samen met je zoon een Marathon gaat lopen. Ga je samen blijven? Of ieder zijn eigen tempo? Ik blijf bij Valentijn (of hij bij mij – als hij sneller zou zijn).
      Spannend hé!
      Succes alvast met de voorbereiding!


  7. Je blog is een prachtig verhaal. Zowel ervaren lopers als beginners kan je altijd begeesteren. Iedere keer slaag je erin je passie te delen, en … zin te geven voor de volgende loop. Koud of warm, regen of zon, druk of vakantie… je kan het altijd plannen of beter, je doet het! Firenze here you go (met Valentijn). En andere bestemmingen… keep on running & moving boundaries!


    • Dankjewel! Jij hebt ’t ondertussen ook al enkele jaartjes van zeer nabij mogen volgen… En blij dat je me steunt in dit verhaal!


  8. Heel erg inspirerend! Vooral je lijstje dat opsomt waarvoor een marathon voor jou een mix is. Heel herkenbaar en toont voor mij mijn werkpunten aan.
    Succes met de voorbereiding voor Firenze!


    • Dankjewel Katrien! Ik ben wel benieuwd naar jouw lijstje; hoe zie jij de Marathon?


      • Ik heb niets toe te voegen aan het lijstje want denk dat dit voor elke marathon loper klopt. Maar heb dus wel 2 werkpuntjes: steun van de omgeving en evenwicht. Enkel dat laatste heb ik zelf in de hand. Dat eerste kan ik niet veranderen. Geen aanmoedigingen, succes wensen of proficiat maar een doodzwijgen alsof ze zich schamen dat ik zo gek ben om marathon en ultra trail te lopen. Tijdens de enige 2 hardloop-marathons die ik liep, kon ik dat niet uit mijn hoofd zetten en liep ik slechte tijden. Het zinnetje: wie denk je wel dat je bent, kreeg ik maar niet uit mijn hoofd. Tijdens trails heb ik daar geen last van. Dus misschien toch een werkpunt: accepteren en loslaten.



Geef een reactie

