h1

Halve Marathon Lausanne

oktober 22, 2017

Toen duidelijk was dat Valentijn voor 6 maanden in Lausanne zou gaan studeren, en we een weekendje wilden plannen, ontdekten we dat er in Lausanne ook een (Halve) Marathon was.

Voor de Marathon was het te vroeg; bovendien was Firenze al geboekt, maar de Halve Marathon was zeker een optie. En zo had Bart ineens ook een nieuw doel!

Vrijdagnamiddag vertrokken Bart en ik naar Lausanne: vlucht tot Genève en dan trein tot Lausanne. Daar stond Valentijn ons op te wachten. Valentijn gidste ons naar het hotel (900m stevig klimmen) en had ook een restaurant geboekt. We voelden ons heel welkom! En fijn om te zien dat Valentijn zijn draai hier gevonden heeft.

Zaterdagochtend spraken we af aan metro, vlak bij Valentijn’s kot (colocation). Van daaruit liepen we langs het meer richting Marathon expo/finish. We kregen ineens te zien hoe mooi het hier is.
De Marathon expo was nog niet open, dus eerst een douche en lekker ontbijt in hotel voordat we ons borstnummer gingen halen.
Van de Marathon Expo stapten we richting finish. Deze is aan En het Olympisch museum. Note: Lausanne is Olympische hoofdstad.
Nadien namen we de metro om kijkje te nemen op Valentijn’s kot en campus.
Voldoende rondgestapt! Tijd voor een dutje en nadien eten in Vapiano.

Zondag – race-day! Ik had een hele slechte nacht gehad; weinig effectief geslapen 😦
Maar vandaag was het vooral om Valentijn en Bart te doen. Ik loop binnen 2 weken nog een Halve Marathon in Valkenswaard.
Het weer zag er niet goed uit. Rond de 10 graden (= Ok), maar 50 tot 60% kans op regen.
Toch gekozen voor topje en mouwtjes. Dat zou iets minder plakken dan een t-shirt als het ging regenen.
Tegen 10u30 kwam Valentijn naar het hotel. Samen ontbijten en rond 11u40 met metro naar het station. Er waren speciale treinen om de lopers gratis naar de start te brengen. Er stond zoveel volk dat we niet meer op die van 12u konden. Maar er was er nog eentje om 12u20.
We moesten immers tijdig daar zijn om onze bagage af te geven. Dat kon tot 13u.

Op de trein konden we de Marathonlopers al zien lopen. Toch velen die alleen liepen. En parcours wat steviger dan ik dacht.
Toegekomen, onze overtollige kledij in de zak en afgeven. Ik had een poncho om me nog wat warm te houden. Ik had hem nog maar net aan, of er viel een buitje. Dan een wc opzoeken en richting start.
Daar passeerden nog enkele Marathonlopers (die we later nog zouden voorbij lopen).
Ik ging toch wat opwarmen. Een stevig windje…voorlopig nog droog.

De start was in waves. Ik zou starten in de 1e wave om 13u45, Valentijn in wave3 om 13u55 en Bart in wave4 om 14u.
Startschot werd gegeven, en ik weg. Al vrij snel draai naar links en bergop. Holapola… Gelukkig volgt er nadien ook bergaf. Km1 4’48″/km. Kilometer2 begint het te regenen, en ook de wind speelt parten. Kilometer 4,5 komt er nog wat bergop bij… Zwaar! Tempo zakt onder de 12km/h.
Kilometer 9 wil ik een eerste gelleke nemen. Oeps! Er is er eentje uit mijn belt gevallen.
Gelukkig had ik ook druivensuiker mee. Dus hier wat op geknabbeld.
Kilometer 14 neem ik dan mijn gelleke. En hopelijk volstaat dit.
Het is aftellen, maar ik zit terug onder de 5’/km en weet dat tijd onder de 1u45′ erin zit.
De laatste 500m is rechte lijn naar de finish, maar ook wind tegen.
Ik finish in 1u43’31” voor 21,25km (tijd en afstand gemeten met mijn PolarM430). Officieel is het 1u43’50. En hier ben ik tevreden mee, rekening houdend met slechte nacht, zwaar parcours met veel wind en verlies van een gelleke.

HM LausanneNa de finish mijn kledij ophalen en iets warms aantrekken. En dan uitkijken naar Valentijn en Bart.
Valentijn finishte in 1u48’51” (11,6km/h) en een nieuw PR.
Bart kwam met big smile de tent binnen: ook hij had zijn doel gehaald: 1u59’48” en ook een PR!
Ik ben een fiere coach!

En nu…tijd voor een fondueke hier in Lausanne.